Konsep insurans telah
mula dibicarakan oleh Sheikh Muhammad Amin atau lebih dikenali sebagai Ibnu
Abidin. Beliau membicarakan insurans perkapalan di zaman Khalifah Othmaniah dan
berpendapat bahawa bentuk insurans pada masa itu tidak dibenarkan oleh syarak.
Pada tahun 1965,
Kongres Penyelidikan Islam yang berlangsung di Kaherah telah membincangkan
persoalan hukum insurans di dalam dunia Islam.
Pada tahun 1971 perkara
yang sama telah dibincangkan oleh Persidangan Antarabangsa Pertama Mengenai
Ekonomi Islam yang diadakan di Mekah.
Pada 15 Jun 1972,
Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia dalam persidangan kelima telah memutuskan
bahawa insurans nyawa sebagaimana yang dijalankan oleh syarikat – syarikat
insurans adalah suatu muamalat yang fasid ( rosak/tidak sah ) dan tidak
sesuai dengan prinsip – prinsip Islam khususnya dari segi akad kerana
mengandungi unsur – unsur gharar ( ketidakpastian ), maisir ( judi ) dan riba.
Kontrak insurans konvensional yang berasaskan kepada penjualan polisi antara
pemegang polisi atau pihak yang diinsurankan dan penanggung insurans menjadi
sebab utama mengapa insurans konvensional diharamkan.
Pada tahun 1985, Majlis
Tertinggi Ulama’ di Mekah, Arab Saudi, Akademi Fekah Islam ( Majma’ al – Fiqh ) telah mencadangkan
sistem takaful yang mengikut hukum Syarak sebagai aleternatif kepada insurans. Dalam cadangan berkenaan,
kontrak tabarru’ diperkenalkan untuk menghindari unsur – unsur gharar dan maisir.
PERLINDUNGAN TAKAFUL BUKAN SATU KEHENDAK, TAPI IA SATU KEPERLUAN.
SUDAHKAH ANDA DAN KELUARGA DILINDUNGI,
KEPUTUSAN DI TANGAN ANDA.
KEPUTUSAN DI TANGAN ANDA.
SALIHA
MOHD ALI
PERUNDING
PRUBSN TAKAFUL (8AI00320)
PUTRAJAYA-BANGI-SERDANG-KAJANG-NILAI