Saturday, 29 December 2012

PENDAPAT ULAMA TERHADAP INSURANS DAN PENUBUHAN TAKAFUL


Konsep insurans telah mula dibicarakan oleh Sheikh Muhammad Amin atau lebih dikenali sebagai Ibnu Abidin. Beliau membicarakan insurans perkapalan di zaman Khalifah Othmaniah dan berpendapat bahawa bentuk insurans pada masa itu tidak dibenarkan oleh syarak.

Pada tahun 1965, Kongres Penyelidikan Islam yang berlangsung di Kaherah telah membincangkan persoalan hukum insurans di dalam dunia Islam.

Pada tahun 1971 perkara yang sama telah dibincangkan oleh Persidangan Antarabangsa Pertama Mengenai Ekonomi Islam yang diadakan di Mekah.

Pada 15 Jun 1972, Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia dalam persidangan kelima telah memutuskan bahawa insurans nyawa sebagaimana yang dijalankan oleh syarikat – syarikat insurans adalah suatu muamalat yang  fasid ( rosak/tidak sah ) dan tidak sesuai dengan prinsip – prinsip Islam khususnya dari segi akad kerana mengandungi unsur – unsur gharar ( ketidakpastian ), maisir ( judi ) dan riba. Kontrak insurans konvensional yang berasaskan kepada penjualan polisi antara pemegang polisi atau pihak yang diinsurankan dan penanggung insurans menjadi sebab utama mengapa insurans konvensional diharamkan.

Pada tahun 1985, Majlis Tertinggi Ulama’ di Mekah, Arab Saudi, Akademi Fekah Islam ( Majma’ al – Fiqh ) telah mencadangkan sistem takaful yang mengikut hukum Syarak sebagai aleternatif  kepada insurans. Dalam cadangan berkenaan, kontrak tabarru’ diperkenalkan untuk menghindari unsur – unsur gharar dan maisir.

PERLINDUNGAN TAKAFUL BUKAN SATU KEHENDAK, TAPI IA SATU KEPERLUAN.


SUDAHKAH ANDA DAN KELUARGA DILINDUNGI,
KEPUTUSAN DI TANGAN ANDA.



SALIHA MOHD ALI
012-3864950 (  salihaprubsn@blogspot.com  atau email: saliha@prubsnadvisor.com )
PERUNDING PRUBSN TAKAFUL (8AI00320)
PUTRAJAYA-BANGI-SERDANG-KAJANG-NILAI